fbpx

מה הסוד של שלושה עסקים שהצליחו בגדול בשנה האחרונה?

דורית סינגר

03/05/2021
1455 מילים שהן 5 דקות קריאה
קטגוריות: חווית משתמש, מיתוג, סטוריטלינג, עיצוב, שיווק
בעוד השנה האחרונה הייתה שנה של ירידה עבור המוני עסקים, יש דווקא עסקים שעבורם התקופה הזו הייתה דווקא תקופה של נסיקה. בואו לגלות בפוסט הזה כמה דוגמאות לעסקים כאלה ותבינו מה הדברים שגרם להם להצליח, בתקופה שבה אחרים קרסו.
 
ב-8 במרץ 2020 כל המדינה נכנסה להולד, והמגזר שהיה הכי חרד מכך היה המגזר העסקי. בשלב זה הועלו ספקולציות: היו בעלי עסקים שטענו שהקורונה תהיה עניין של חודש-חודשיים, ויהיה צורך לשנס מותניים בכדי לעבור את התקופה הזו עם כמה שפחות הפסדים, היו בעלי עסקים שטענו שהקורונה איתנו להישאר ויש צורך להכניס כמה שיותר ענפים בעסק למצב “תרדמת חורף”, והיו בעלי עסקים שטענו, בכנות, שאין להם מושג מה הולך לקרות, אבל יש פה הזדמנות עסקית שכדאי להיעזר בה כדי לצלוח את התקופה, ואפילו להגדיל את הרווחים ממנה.
 
העסקים שאסקור פעלו על פי שלושה עקרונות משותפים: מהירות, עבודה נכונה עם קהל היעד והצרכים של התקופה ותוצרים ברמה הגבוהה ביותר.
 
חשוב לציין כי המחקר שאני עושה הוא מחקר שנעשה באופן עצמאי, ואין לי שום קשר לעסקים שמוצגים כאן.
 
ספייסהאוס היא רשת ברים שהחלו החל ממרץ לשלוח חבילות קוקטיילים להרכבה הבייתה, ארוזים באריזה יפיפייה וממותגים נפלא.
 
או מיי בוקס הוא עסק לקופסאות הפתעה לזוגות, ששולח “קופסאות דייטים” עד הבית בשביל זוגות שרוצים ליהנות מדייט אינטימי ביתי.
 
אורטיז הוא עסק בתחום הבישול, בעל חנות בוטיק לאביזרים ייחודיים למטבח.
 
אז מה העסקים הללו עשו?
 
1. מהירות – המאה ה-21 מאופיינת בקצב המהיר שלה. אם בעבר עסקים היו בונים תוכניות ארוכות, עמלים חודשים שלמים בכדי להוציא אותן לפועל ולבסוף מוציאים אותן לשוק, היום עסקים נדרשים לחשוב הרבה יותר מהר, והמושג MVP הפך למושג חשוב בעולם העסקים. MVP הוא המוצר השמיש המינימלי שניתן להוציא. או במילים אחרות, זהו מוצר ראשוני שעובד, אך בצורה הכי בסיסית שלו, כדי לבדוק קודם כל את הביקוש למוצר, לפני שמוציאים עליו כספים משמעותיים.
 
בנוסף, בגלל התחרות העצומה בשוק, אם עולים על צורך חזק שיש בשוק, לא נשארים באוקיינוס כחול יותר מדי זמן, אבל ככל שמקדימים לצאת עם מוצר או שירות שפותר צורך חזק, כך נשמרת את “זכות הראשונים”. לצאת במהירות עם מוצר או שירות חדש, ולהיות בין הראשונים שעושים זאת גורם למיתוג של העסק כעסק “המקורי”, וגם זוכה לקבל את הקהל הכי גדול.
 
איך כל עסק עשה זאת?
ספייסהאוס פרסמו את שירות המשלוחים שלהם כמה ימים לאחר ההודעה על סגירת המסעדות והברים, יצאו מיד בקמפיין גיוס המונים, ובחודש אפריל כבר עשו מיתוג יפיפה לכל המארזים שלהם.
 
גם אורטיז הצליחו לשנות כיוון במהירות. אורטל וגם בן הזוג שלה, דדי, הם צלמי אירועים, שהבינו שכדאי להם לעשות תוכנית ב’ בגלל המצב הצפוי. תוכנית ב’ הפכה מאוד במהירות לתוכנית א’, עקב הפופולריות המהירה שהם צברו.
 
או מיי בוקס קם אומנם בשלב מאוחר יותר (באוקטובר 2020), אבל כשהם יצאו זה היה בכל הכוח, והם הצליחו להקים מערך מיתוגי ושיווקי מדהים, תוך זמן קצר.
 
2. התאמה מדויקת לקהל היעד בתקופה הנוכחית – או במילים אחרות Product-Market Fit. השנה האחרונה הוכיחה לנו שהתאמה מדויקת לקהל יעד לא מספיקה כשלעצמה, ונדרשת גם התאמה לצרכים הספציפים של השוק ברגע הנוכחי. כלומר, כשמדברים על התאמה לשוק מדברים על התאמה מדויקת לקהל ולצורך של אותה תקופה.
 
על מנת ליצור Product-Market Fit מצוין יש צורך בשינויים תמידיים. זה משתלב גם עם הסעיף הקודם, סעיף המהירות: עסק שלא ישכיל להשתנות במהירות עם צרכי התקופה, פשוט יהפוך ללא רלוונטי.
 
ספייסהאוס ענו על כמה צרכים של השוק:
 
א. כל מקומות הבילוי היו סגורים ואנשים העבירו את הבילוי שעד כה נהגו לעשות בחוץ – לתוך הבית. ספייסהאוס סיפקה את כל חווית הפאב, לתוך הבית: החל מכוסות קוקטייל ועד לקישוטים ששמים על המשקה. כלומר, זה לא רק אלכוהול שסופק (שאותו אפשר לקנות פשוט בחנויות אלכוהול), אלא חוויה של פאב בתוך הבית.
 
ב. ספייסהאוס מספקים משלוחים מהיום להיום. בתקופה של ריחוק חברתי, אנשים הרגישו צורך חזק להמשיך להרגיש ביחד. אבל מנסיבות החיים (ובמיוחד בתקופות של סטרס), אנשים נטו לשכוח תאריכי ימי הולדת או אירועים מיוחדים, וזמינות המשלוחים של ספייסהאוס ענתה על צורך מדויק בהקשר הזה.
 
ג. ספייסהאוס נכנסו אפילו לדקויות (ואני לא בטוחה אפילו שזה היה במכוון) של הצורך החברתי בשתיית אלכוהול. קוקטיילים הרי יצאו מהאופנה אי שם לפני עשור או שניים, וכיום בפאבים רואים מעט מאוד אנשים שמזמינים קוקטיילים. דור ה-Y הוא דור שמעדיף את ההשפעה המהירה של אלכוהול ולכן בדרך כלל צורך אלכוהול בצורה מרוכזת (צ’ייסרים לרוב). עם זאת, המעבר של הבילוי לבילוי הביתי, הפך את כל נושא צריכת אלכוהול לחוויה בפני עצמה, וכשמדובר בשהות ביתית עם בן או בת הזוג, רוב האנשים ברוב הזמן לא ירצו ממש להשתכר, אלא רק ליהנות מהאלכוהול, וכאן נושא הקוקטיילים נכנס באופן מדויק.
 
גם או מיי בוקס ענו על צרכי השוק:
 
כמובן שמקומות הבילוי נסגרו ואנשים רצו לבלות יחד במסגרת ביתית, אך הצורך של השוק הרבה יותר עמוק מכך: השהות הארוכה יחד במסגרת המשפחתית גרמה להרבה זוגות להתרחק אחד מהשני (ועל פי אסתר פרל, הסוד ביצירת קרבה ואינטימיות, הוא דווקא מרחק). כך נוצר צורך בשוק של זוגות להתקרב אחד לשני מחדש, בצורה מרעננת ומפתיעה.
 
או מיי בוקס עונים במדויק על הצורך הזה, ובדומה לקופסאות הפתעה, לא מגלים מה תוכנה של הקופסא, שיכולה להיות “מעודנת”, “שובבה” או “נועזת”. או מיי בוקס לקחו את הסודיות של הקופסא שלב אחד קדימה, ובעוד מותגים מסוימים של קופסאות הפתעה יוצרים קהילה שבה אפשר לשוחח ולהעלות צילומים של הדברים שקיבלו, או מיי בוקס מנחים דווקא לשמור על כמה שיותר סודיות, כי ההפתעה היא חלק ממרכיב ההנאה בחוויה הזו.
 
ולבסוף, גם אורטיז ענו על צרכי השוק בצורה מדויקת:
 
השהות הארוכה של אנשים בבתים העלתה צורך חדש לבשל בכמויות גדולות יותר משהיו רגילים. עבור רוב הילדים, ארוחות ניתנות במסגרות החינוכיות, ואחוז גבוה של מבוגרים עובדים מקבל אוכל מהעבודה. השינוי בסדר היום של המשפחות גרם לכך שהמון משפחות היו צריכים להתחיל לבשל בתדירות גבוהה הרבה יותר משהיו רגילים. בנוסף, המצב הכלכלי המורכב הביא הרבה משפחות לרצות לחסוך כסף ולהתמקד בבישול במקום בקנייה של אוכל. אורטיז הבינו שהקושי של אנשים לבשל הוא לא במציאת המתכונים, אלא בהבנה של “סודות המקצוע”. אורטל רז מקפידה בסרטונים שלה להסביר לקהל בדיוק מה יעזור לו לבשל אוכל טעים. אם במתכונים רגילים אומרים שצריך “לחתוך שלושה תפוחי אדמה”, אורטל גם מסבירה בדיוק איך לבחור אותם, איך לחתוך אותם ומה לעשות איתם, כך שגם מי שלא הגיע מבית מבשל, ידע להכין בסוף אוכל טעים.
 
3. ביצוע ברמה הגבוהה ביותר – אני מדברת על זה הרבה עם הלקוחות שלי: בגישה שלי לאף עסק שרוצה להצליח ב-2021 אין את האפשרות להיראות פחות ממדהים ולהקפיד על איכות התוצר בפרטי פרטים.
 
בגלל התחרות הגבוהה שיש בשוק, כשעולם היזמות פתוח לכולם, אנשים מעדיפים לצרוך לא רק מה שעונה עבורם על הצורך, אלא מה שגם נראה טוב ונותן להם תחושה טובה. כל העסקים שדיברתי עליהם יצרו תוצרים ברמה גבוהה ולא התפשרו.
 
ספייסהאוס סיפקו עבור הלקוחות שלהם חוויה ממותגת, ברמה גבוהה שמרגישה ממש כמו ללכת לבר. אם הם היו מספקים רק אלכוהול, הם לא היו זוכים לפופולריות שלהם. אבל השילוב של אריזה ממותגת יפיפייה, יחד עם בקבוקים ממותגים, כוסות קוקטיילים, ואפילו חוברת יפיפייה שמסבירה על כל קוקטייל, לחלוטין עושה את האווירה.
 
או מיי בוקס ניכרים בקופי המעולה שלהם, אפיון שפה מדויק, אתר עם חוויית משתמש מעולה, צילומים יפיפיים וכמובן מיתוג מאוד חזק ובולט. גם הם לקחו את חווית המשתמש צעד אחד קדימה, ואפילו שואלים באתר שלהם אם אתם תרצו שוקולד חלבי או טבעוני.
 
אורטיז ניכרים באיכות הסרטונים שלהם. מי היה מאמין שאנשים אשכרה ישבו לראות בלי סוף סרטוני בישול? אז כשהסרטון מצולם על ידי צלמים מקצועיים, ברמה גבוהה, בשלוש מצלמות שונות (ואפילו עם כתוביות עבור חווית משתמש מעולה ונגישות), זה פשוט כובש, ולכן לא מפתיע שכל סרטון זוכה לכמה עשרות אלפי (ואפילו מאות אלפי) צפיות.
 
יש עוד המון סעיפים שאני יכולה לדבר עליהם, כמו על עבודה ברשתות חברתיות, איסוף עדויות מלקוחות, ריטרגטינג מצוין, חווית משתמש טובה, אבל החלטתי שהפעם אעצור בשלושה סעיפים.
 
אני מקבלת המון השראה מעסקים שאזרו אומץ וניסו דברים שונים דווקא בתקופה שיכולה מאוד לאיים. התקופה הזו הייתה התנגשות של המון צרכים, ביחד עם מצב כלכלי לא פשוט. גם אני חוויתי את זה עם המון עסקים שפנו אלי, שמצד אחד רצו לקדם את עצמם במרחב הדיגיטלי, אבל מצד שני חששו להוציא כסף בתקופה של ירידה כלכלית. אבל אני חושבת שהניתוח הזה יכול לעזור לעסקים להבין שכשעושים את הדברים נכון, המרחב הדיגיטלי הוא הרבה פחות “ריסקי” ממה שנוטים לחשוב עליו. עבור הלקוחות שלי זה נותן הרבה שקט: ההבנה שאין פה איזשהו חור שחור, זאת לא תעלומה וזה לא הימור. ההבנה שמאחורי העולם הזה של הדיגיטל יש המון היגיון ויש אסטרטגיה שאפשר לעבוד לפיה, נותנת הרבה שקט ובסוף גם מביאה להצלחה.
 
אחד הדברים הכי חשובים לי זה להיכנס לפרויקטים שאני רואה בהם היתכנות: שהם עונים על צורך אמיתי בשוק, ושיש לבעל העסק אפשרות אמיתית לרווח גדול מהם. בכל שבוע אני מסרבת ללפחות 2-3 עסקים, כיוון שאני לא רוצה להשלות עסקים שאני יכולה לקדם אותם, בזמן שאני חושבת שיש להם בעיה בסיסית הרבה יותר. אבל אני גאה להגיד שאני עובדת כרגע עם עשרה עסקים (כן כן, במקביל, בזכות הפרילנסרים הנהדרים שלי), שאני באמת רואה בהם פוטנציאל רווח, והמספרים לא מאחרים להגיע.

קביעת פגישת ייעוץ לשיפור יחס המרה

60 דקות שבהן אנחנו עוברים על האתר שלכם ואתם מבינים בדיוק מה צריך לעשות בו כדי לשפר את אחוזי ההמרה שלו.

מסקר שעשיתי בקרב כל מי שעשה אצלי פגישות ייעוץ בעבר, בממוצע בעקבות הפגישה והיישום של ההמלצות אחוזי ההמרה באתר עולים ב-0.3%-1%!

הוובינר הקרוב:

השיטה להגדלת אחוזי המרה שתגרום לך להכפיל את המכירות באתר

17.03.24

12:30 - 11:00

דרך הזום

בחינם

קביעת פגישת ייעוץ לשיפור יחס המרה

60 דקות שבהן אנחנו עוברים על האתר שלכם ואתם מבינים בדיוק מה צריך לעשות בו כדי לשפר את אחוזי ההמרה שלו.

מסקר שעשיתי בקרב כל מי שעשה אצלי פגישות ייעוץ בעבר, בממוצע בעקבות הפגישה והיישום של ההמלצות אחוזי ההמרה באתר עולים ב-0.3%-1%!

הוובינר הקרוב:

השיטה להגדלת אחוזי המרה שתגרום לך להכפיל את המכירות באתר

17.03.24

12:30 - 11:00

דרך הזום

בחינם

יש גם ניוזלטר!

אם התעניינת בנושא הזה, אפשר לקרוא גם:

איך נותנים ללקוח את כל המידע שהוא צריך כדי לרכוש מאיתנו אבל לא גורמים להצפת מידע שפוגעת בחווית המשתמש באתר?

יש גם ניוזלטר!

אם קופירייטינג מעולה עושה לכם פרפרים בבטן, מיתוג עם פיצוח מטורף מדליק אתכם ואתם חושבים שחווית משתמש טובה היא אומנות, בואו לניוזלטר. ואם אתם פשוט מותגי איקומרס או בעלי עסקים שרוצים להעיף את השיווק שלכם קדימה, נפנה לכם גם מקום בספה, רק אל תשכחו להביא כיבוד.

מייל, קליק, ואתם בפנים:

תוך 5 דקות תקבלו את המייל הראשון